lørdag 14. juni 2014

Såre følelser..men med et lite glimt av håp i det fjerne.....

Det er fredag og helg..og jeg ligger hær på sofaen min og er trist igjen... Dette har vært nok en vanskelig og tung dag hvor formen min absolutt ikke har vært med meg. Dagen har blitt tilbringa på sofaen..og bare det å hente seg mat føles ut som en innmari stor utfordring. På sånner dager så er det vanskelig å føle noen form for glede... Jeg ligger og tenker på alt det som jeg savner i livet mitt. Har ikke energi til overs verken til meg selv, eller samboern min for øyeblikket... Savner så sårt å føle meg mer levende enn det som jeg har gjort de siste månedene. Savner å være ute, savner å treffe vennene mine, savner å dra ut på byen for å danse... -Savner i det hele tatt å føle mer glede i hverdagen min. -Og ikke minst savner jeg å ha mere krefter i kroppen min og i beina mine sånn at det i det hele tatt kan være en mulighet å få kommet seg litt mere ut. Alt dette savnet..noen ganger føles det rett og slett som om det skal rive en i biter...

Hadde jeg bare visst hva jeg faktisk kunne gjøre for at ting skal bli bedre..for at formen min skal komme seg..men det er det store problemet med å få en sånn utmattelse som dette; man vet ikke. Det finnes ikke en kur, eller en bestemt medisin som kan hjelpe en til å bli bedre, eller til å bli frisk. Så man må bare prøve seg fram..og håpe at man en dag tilslutt er så heldig å finne noe som faktisk virker. Selv har jeg ikke prøvd så veldig mye enda..men det skyldes mest det at alt det som man skal prøve gjerne koster en god del penger. -Og det er penger som man gjerne ikke har når man er syk... Jeg har i hvertfall ikke hatt mye til overs, siden alle pengene mine stortsett har gått med til boutgifter og mat. -Men jeg har prøvd to ting disse årene, nemlig healing (som jeg har erfart at kan hjelpe dær og da, og i en liten periode framover i tid) og en medisin som heter ldn, som mange med blant annet både MS og ME har prøvd ut dette siste året, og vært heldige med. Ingen av dem har imidlertid hjulpet meg over tid etter at jeg ble så dårlig..men en del av meg ønsker faktisk å gi ldn en ny sjangse alikevel, bare for å se om jeg kan bli litt bedre..nå som jeg er på mitt dårligste... -Det er den veldig desperate delen av meg, som så sårt ønsker å finne noe som kan hjelpe meg. -Ellers har jeg begynt å ta ca. 20 dråper med b12 i et glass vann nå i håp om å få litt sårt tiltrengt energi og overskudd igjennom det, siden jeg har lest at mennesker som har ME gjerne burde ha tilskudd av blant annet det. -Det og D-vitamin burde vistnok ligge høyere hos mennesker med ME. -Og jeg vurderer også veldig sterkt å prøve å legge om kostholdet mitt etterhvert nå..men det blir veldig tøft å skulle gjøre det alene når jeg er så innmari dårlig som det jeg er. Kanskje kan jeg få litt hjelp av hjemmesykepleien som jeg har hatt til å hjelpe meg med mat og sånt noe tidligere..da blir det i så tilfelle kanskje litt enklere å få det til... Det er vel det største håpet mitt akkurat nå..det at de skal kunne komme hit noen dager og lage sunn og næringsrik mat til meg..og at jeg skal kunne se noe forbedring på formen min sånn i forhold til det.

Etterhvert som jeg bare har blitt dårligere og dårligere dette siste året, så har jeg så smått begynt å lese mer om hva andre mennesker med ME gjør for å få lov til å bli bedre. Jeg klarer imidlertid ikke å lese så veldig mye før jeg blir sliten..og det er også veldig mye forskjellig folk har prøvd, så det blir fort mer forvirrende enn det er til hjelp... -Men en ting har jeg lagt merke til i det siste, og det er at mange har forandret kosthold og faktisk blitt bedre av det. Så det er en ting som jeg virkelig har lyst til å prøve ut nå. Imidlertid har jeg noen utfordringer som kanskje ikke alle de andre som har lagt om kostholdet sitt sliter med..og det er svelgproblemene mine... Jeg håper jo at det skal gå over snart..men det har nå vart i over et år dessverre..og ser vel ikke ut til å forsvinne igjen med det første. -Så jeg må jo faktisk ta hensyn til det også hvis jeg skal forandre kostholdet mitt. Mange utfordringer, men jeg håper alikevel at jeg kanskje kan få det til over tid. -Og jeg har også på sett og vis allerede begynt litt i form av at jeg så og si har kuttet ut å spise sukker. I hvertfall sjokolade og snop, og sånt noe. Jeg bare plutselig bestemte meg for at nok fikk være nok, etter å ha fråtset alt for mye i søte ting i et års tid..og sluttet med det omtrent på dagen. -Veldig stolt av meg selv med tanke på det, og spesielt siden jeg virkelig elsker sjokolade og små godter..men det har gått mye lettere enn det jeg trodde at det ville gjøre. Jeg lager rett og slett grønnsaker og dip..og koser meg med det istedet for alt det usunne..og med det så føler man seg sunn i tilegg, og at man gjør noe bra for kroppen sin = WIN. :) ;)

Dette ble et langt innlegg..men det var rett og slett så mange ord som ville ut hær nå i kveld... ;) Har foresten tenkt å skrive mer om både healing og ldn i et senere innlegg. Et litt mere oversiktlig et i forhold til de to tingene. For jeg har troen på begge deler, og jeg vet at healing funker siden det i perioder har hjulpet meg..men jeg tror bare ikke at det kan hjelpe alle, eller hjelpe på alt... ;)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar