torsdag 3. juli 2014

Ei aldri så lita oppdatering hær i fra...

Jeg er fortsatt ekstremt utmattet. Starter hver dag med smerter i kroppen min for tiden, noe som tar mye energi i fra meg. Smertene i brystet vil heller ikke gi seg, så er nok nødt til å dra til legen igjen. Har vært så utmattet den siste tida at jeg rett og slett har måttet kutte kraftig ned på bloggingen, og også for det meste i stor grad unngått facebook..som vanligvis er vinduet mitt ut til resten av verden. En av de få måtene å kommunisere litt med vennene mine og andre mennesker på. Livet føles ikke akkurat så veldig bra..når selv det blir for mye og for tøft. -Har riktignok drømt meg litt bort inne på ebay de siste dagene... Prøvd å finne meg en forsinket bursdagsgave i fra samboern min dær inne... -Noe må man jo nesten gjøre om man ikke skal bli sprø av dette livet..men jeg kjenner at jeg blir veldig sliten av det også desverre.

Ellers hadde vi jo faktisk koselig besøk  hær i går da. Søstra til samboern min og den lille skjønne pia hennes kom en tur innom. Kjempe koselig. :) -Men var også veldig sliten og utmattet etterpå, siden det hadde vært ei i fra hjemmesykepleien hær før det og laget middag til meg. To besøk på en dag ble nok litt i meste laget, så jeg endte selvfølgelig opp i senga etter at søstra hannes var fort hjem. Sov vel i 6 gode timer..men så våkna jeg desverre igjen. Sånn har det vært i det siste. Har måttet sove noen timer på ettermiddagen/kvelden..og så har jeg ikke fått sove igjen når jeg har stått opp før det har vært mårran. -Og når jeg da først har fått sove, så har jeg våknet igjen etter bare 3-4 timer, og vært alt annet enn uthvilt før hjemmesykepleien har kommet hit. De kommer heldigvis ikke før i mellom klokken 13 og 14 på dagen..men det er alikevel alt for tidlig for meg, nå når søvnen min er så innmari ustabil.

Har endelig fått vasket en maskin med klær igjen også denne uken, og i dag fikk jeg jo faktisk lagt i sammen klær, og tatt unna en bunke med regninger som har logget og hopet seg opp også. -Men det blir jo fort i det minste litt enklere å gjøre ting når man kan gjøre de i fra senga. ;) Sliten ble jeg, men det hjelper i hvertfall litt på da. Når jeg skal brette klær for tiden, så sitter jeg som regel inntil to puter i senga, eller inntil sofaryggen. Så får jeg i hvertfall litt støtte til kroppen min, mens jeg gjør det. -Og så må jeg helst fokusere på mest mulig rolige bevegelser, for å unngå å bli svimmel.

Håper at jeg med tiden skal lære meg bedre til å leve med denne sykdommen. Lære meg hva som funker bra..og hva som ikke funker fullt så bra... -Hva som gjør at det går framover..og hva som gjør at det går bakover igjen. -Men det er vanskelig..og langt i fra gjort på en dag. Så det vil kreve mye tålmodighet av meg. Noe jeg egentlig ikke føler at jeg har for mye av akkurat nå..men innser at jeg nok desverre blir nødt til å ha, hvis jeg skal komme meg noen vei oppi alt dette... -Hvis jeg i det hele tatt faktisk skal ha muligheten til å få oppleve å være så heldig at det en dag skal gå litt framover igjen.

Jeg hadde foresten også et møte med ei dame hær forrige uke. Hun som satte i gang hjemmesykepleien igjen for meg. -Og om noen uker så kommer det også et såkalt innsatsteam hit som skal følge meg i seks uker for å kartlegge behovene mine, når det kommer til diverse ting. Både hjelpemidler som jeg kan trenge og ha bruk for, og andre ting. Får håpe at det er litt hjelp i dette, og at de også kan hjelpe meg sånn at jeg får muligheten til å komme meg litt mer på beina igjen. Tok opp med hun dama som var hær det med at jeg kunne ha behov for en BPA og en såkalt IP-koordinator, men hun virket kritisk til begge delene. Det er visst veldig vanskelig å få en BPA, sånn som jeg forstod det... Så da får jeg klare meg med hjemmesykepleien enn så lenge i hvertfall. -Prøve det ut igjen først.

Driver også å vurderer det å begynne med enten fysiterapi, eller å gå til en osteopat..men sliter litt med å ta et valg..så inntil videre blir det kanskje med den vurderingen... ;) Har i hvertfall vært i kontakt med en osteopat som jeg har fått anbefalt hos ei venninne..og holder også på med å sjekke ut om det er noen som har noen bra fysioterapeuter å anbefale meg hær i Trondheim. Det er jo i hvertfall en begynnelse da..så får vi se hva det blir til. ;)

Sånn, det var ei aldri så "lita" oppdatering hær i fra. -Og nå er jeg veldig svimmel igjen..så nå skal jeg avslutte blogginga for denne gangen. ;) Har fortsatt mye på hjertet, som jeg etterhvert har lyst til å dele med dere..men har bestemt meg for at så lenge formen er så dårlig som det den er nå, så er det nok like greit å begrense blogginga en stund framover. Jeg må rett og slett lære meg til å bli MYE flinkere til å lytte til denne syke og utmatta kroppen. -Håper at noe av det som jeg skriver om og legger ut hær inne på bloggen min, kan være til noen form for hjelp for noen av dere som titter innom hær. At dere kanskje kan plukke opp et og annet lite tips eller råd hær inne, hvis dere har det på samme, eller lignende måte som meg. Bare det å kunne være til hjelp for et annet menneske på en eller annen måte, hadde gjort meg innmari glad. <3


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar