tirsdag 24. juni 2014

IP-koordinator og BPA...

Jeg ligger hær på sofaen, og er fortsatt totalt utmattet og utslitt. Har vært det siden forrige mandag. Har ikke hatt en eneste dag med overskudd eller energi i kroppen min. Fikk omsider tatt meg en dusj på lørdagsmårran..men det er alt. -Ellers har jeg kun forflyttet meg i fra senga til sofaen disse dagene. -Og klart å gjøre det mest nødvendige som å få i meg mat, og sånt noe.

Fryktelig uvant for meg å være så utslått som det jeg har vært denne uken. Å ikke ha energi til overs til å sette på en liten klesvask en gang... Jeg blir innmari bekymret når formen er sånn som dette. Det føles liksom nesten som om jeg har nådd et slags nullpunkt..som om det bare ikke er mer å ta av. -Og med tanke på hvordan de to siste månedene har vært for min del..så er det vel kanskje ikke så rart da... -Men alikevel..det er liksom ikke meg. Vanligvis så pleier jeg i hvertfall å ha en og annen dag hvor jeg i det minste har et lite snev av energi innimellom alle de andre mere utmatta dagene..men nei..denne siste uka så har sånner dager vært totalt fraværende.

Jeg skjønner at jeg er kommet til et punkt hvor jeg nesten må ha mere hjelp..men jeg er usikker på hvor jeg skal få den hjelpa i fra. -Og ikke klar til å evt. måtte ta opp kampen for å få den... Jeg har måttet kjempe så mye alle disse årene..og jeg har rett og slett ikke så mye mer å kjempe med, kjenner jeg... Jeg er rett og slett for utmattet på nåværende tidspunkt.

Samtidig vet jeg at hvis jeg skal få noe slags hjelp, så må jeg også gjøre noe for å få den. -Og jeg har gjort litt research i det siste..prøvd å finne litt ut av ting..men når man ikke klarer å konsentrere seg så mye og fort blir innmari sliten av det også..så går det desverre heller tregt. -Men jeg har i hvertfall altså prøvd å finne ut litt mer..og det er blant annet noe som heter både IP-koordinator og BPA, som kan hjelpe en litt mere i hverdagen..hvis man er så heldig å få det. ;)

IP står for Individuell Plan og er for folk som er syke over lang tid. Jeg skrev med ei jente/dame i et forum inne på facebook, og spurte henne litt ut om dette. -Og hun kunne fortelle meg at hennes IP-koordinator hadde vært til stor hjelp for henne. Hun kom blant annet hjem til henne på møter, de skrev mål sammen, og hun hjalp henne med å fylle ut søknadpapirer, og var med på møter til lege. IP-koordinatoren innkalte også til møter når hun var for dårlig, og hjalp henne med å finne ut av hva hun hadde krav på. -Og hun tok tlf. for henne også.

Jeg tenker at en såkalt IP-koordinator burde være noe vi alle sammen som har det sånn hær, burde ha krav på. -Men som alltid er det en selv som må finne ut av alt. Det er aldri..i hvertfall innmari sjelden at noen av de som du forholder deg til i det offentlige, forteller deg om slike ting. -Og det er noe som jeg overhodet ikke forstår, siden det å ha en IP-koordinator helt klart vil være til enormt stor hjelp for en person som er veldig syk. -Uansett..jeg vurderer altså å søke om å få en sånn en..siden det helt klart vil være med på å gjøre ting litt lettere for meg. Nå må jeg imidlertid "bare" finne ut av hvordan man søker om å få seg det, og hvor man evt. skal henvende seg for å få det...

BPA står foresten for Brukerstyrt Personlig Assistent, og de gjør vistnok alt det som en ikke klarer å gjøre selv. -Alt av husarbeid, matlaging, baking, handling, ordne i hagen/snø måking..sånner ting. Jeg tenker at etter å ha prøvd ut hjemmesykepleien over en periode..hvor jeg følte på det at det ble alt for mye for meg med så mange forskjellige folk som kom hjem til meg daglig, så kan kanskje dette være noe for meg. -Men så spørs det jo da hvor vanskelig det evt. er å få seg en sånn en..og om man evt. må betale noe for å ha det... -Og igjen..så aner jeg ikke hvor jeg faktisk skal henvende meg får å få en sånn en... Er kanskje lurest å starte med å prøve å få seg en sånn IP-koordinator..så kan evt. han/hun hjelpe meg med resten. ;)

Når jeg ser på det som jeg har skrevet hær..så ser jeg jo faktisk at noe har jeg i det minste fått gjort denne uka... -Altså litt research. Bare synd at det også skal ta så mange krefter i fra en. -Ja, og så har jeg jo faktisk startet opp en ny gruppe på facebook da. Det er da i hvertfall noe. Så helt u-produktiv har jeg jo faktisk ikke vært. ;)

Dere må foresten bare spørre meg, hvis det er noe dere lurer på i forhold til dette med IP-koordinator og BPA..så skal jeg prøve å hjelpe dere så godt det lar seg gjøre underveis, mens jeg selv finner mere ut av ting. :) ;)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar