tirsdag 20. mai 2014

Mine symptomer:

Jeg har hatt utmattelsen min i over 4,5 år, men begynte å bli syk før det. Jeg har gått hjemme i over 4,5 år, og forsøkte meg på litt arbeidstrening da formen var bedre, men det gikk ikke. -Selv to timer to dager i uken ble for mye for meg.

 Mine symptomer er disse: Jeg har stortsett aldri energi eller overskudd i hverdagen min. Jeg sliter med muskelsvakhet, indre skjelvinger og uro. Jeg sliter med hjertebank. Jeg blir veldig fort sliten hvis jeg står eller sitter for lenge oppreist, så jeg må for det meste ligge om dagene. Jeg har hatt vondt i halsen daglig siden jeg ble syk, er veldig ofte forkjølet (nyser en del), og får lett influensafølelse i kroppen min hvis jeg anstrenger meg for mye. Noe jeg gjør veldig lett siden jeg ikke tåler noe særlig lengre, verken av fysiske, eller psykiske påkjenninger. Begge deler gjør meg dårligere. Jeg sliter også med masse slim i halsen min. Jeg sliter med døgnrytmen min, noen ganger får jeg sove, andre ganger ikke. Noen ganger våkner jeg etter bare noen få timer, andre ganger får jeg sove lengre. Jeg må i perioder sove veldig mye, og må hele tiden passe på å få nok søvn, hvis ikke blir jeg dårligere. Jeg sliter med pusten min når jeg anstrenger meg for mye, spesielt når jeg står oppreist. Jeg sliter med kvalme, uvelhet, og er også ofte svimmel. Jeg sliter med ustabil mage, og må generelt ofte på do. Jeg sliter med smerter i hele kroppen min, og når jeg er veldig sliten så får jeg til og med vondt ut i fingrene mine og i kjeven min. Hodepine og nakkesmerter er vanlige symptomer for meg. Jeg har problemer med temperaturreguleringen i kroppen min. Blir veldig fort varm, men også veldig fort kald. Jeg må spise veldig ofte, og helst annenhver time for å ikke bli dårligere. Jeg våkner også ofte opp om natten med smerter og kaldsvetting, og må opp for å spise da også. Noe jeg har slitt med i alle år siden jeg ble syk, men som heldigvis er blitt litt bedre nå... Jeg har fått matintoleranser, noe jeg aldri hadde før jeg ble syk. Jeg tåler medisiner dårligere enn det som jeg gjorde før. Jeg har også i et år nå slitt med svelgproblemer. Jeg sliter med konsentrasjonen min og hukommelsen min. -Og etterhvert som jeg er blitt dårligere, er jeg også blitt mer og mer var for lys og lyder.

 Veldig mange av disse symptomene sliter jeg med daglig. -Og i likhet med andre som får en sånn utmattelse som dette, så kan jeg skrive under på at det ikke er psykisk. Jeg har vært veldig viljesterk i mange år nå, og virkelig presset meg selv til å gjøre ting, selv om jeg egentlig har vært alt for sliten. Resultatet er at jeg er blitt enda verre. -Men jeg vet med meg selv at jeg virkelig har prøvd, og det er noe jeg er stolt over. -Jeg er veldig stolt over at jeg i det minste har forsøkt å ikke la sykdommen styre over meg, men jeg har innsett at det ikke lengre er jeg som er sjefen... Ikke akkurat nå..men jeg har ikke gitt opp av den grunn. Jeg har nemlig fortsatt viljen min i behold, det er bare kroppen min som ikke lengre vil følge med meg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar